Het ‘maken”heeft altijd centraal gestaan in mijn leven.
Na de opleiding tot docent tekenen/schilderen volgde een aantal jaren als theaterdecorbouwer/rekwisietenmaker.
Ik gaf tekenlessen aan kinderen en ouderen en volgde verschillende cursussen keramiek.
Nieuwsgierigheid naar de werking van ouderwetse spinnewielen. Dat was het begin van een heel andere manier van beeldend werken dan dat ik tot nu toe had gedaan.
Met het krijgen van een spinnewiel 6 jaar geleden startte mijn zoektocht naar wat er mogelijk is met draden.
Na flink wat oefenen lukte het om draden te maken waar ik kleding mee zou kunnen breien. Dit was echter niet de weg die ik wilde. Waarom zou ik draden gaan maken die spinmachines veel sneller en beter kunnen maken?
Ik wilde op zoek naar datgene wat er nog niet was, wat machines niet kunnen.
Ik ontdekte verschillende wolsoorten, de mogelijkheid om verschillende soorten draden te maken en ook verschillende manieren om die draden te verven.
Vanuit deze draden zijn mijn wandkleden ontstaan. De draden vormen mijn materiaal.
Het is materiaal wat ik naar mijn hand kan zetten. Zowel qua structuur als qua kleur. Maar ook de manier van verwerken van de draden zet ik naar mijn hand. Ik beheers een groot aantal verschillende ouderwetse handwerktechnieken die hun weg naar de kleden vinden.
De start van mijn werk is meestal ruwe schapenwol. Nadat het schaap geschoren is, wordt de wol gewassen. Dit om vuil en beestjes te verwijderen. Hierna kan de wol gekaard (uit elkaar gehaald)en gesponnen worden. Ook is het mogelijk om de wol eerst te verven en hierna te kaarden en te spinnen. Het spinnen van de wol kan op veel manieren. Al deze verschillende manieren hebben een andere draad tot gevolg. En hiermee ook een andere structuur, andere diktes. Ook verschillende manieren en technieken van verven hebben andere effecten op de draad. Het verven doe ik met plantaardige kleurstoffen uit de volkstuin. Ik gebruik de gulden roede, de gele wouw, wedeplanten, afrikaantjes, coreopsis (meisjesogen) . Ik verf ook met zuurverven. Een milieuvriendelijke manier van verven die tijdens het proces geen verdere chemicaliën nodig heeft dan keukenazijn.
Een enkele keer gebruik ik machinaal gesponnen draden als extra toevoeging aan mijn kleden. Deze draden komen vaak uit restpartijen of zolderopruimingen..
De draden worden met verschillende handwerktechnieken op een stramien gezet. Gebruikte technieken zijn het smyrna-knopen (Latch-hooking), gebreide stukken, gehaakte stukken, verschillende knoop en lustechnieken, borduursteken Dit worden dikke, 3- dimensionale wandkleden met veel structuur.
Mijn werk wordt beïnvloed door motieven uit de natuur. Vooral landschappelijke elementen krijgen een plek. Het worden “groeisels “in de breedste zin van het woord. Schimmelplekken, korstmossen, uitdijende onkruidvelden, dichtbeboste oerwouden.